Sezon:
Latime:
Inaltime:
Janta:
Marca:


performanta

Cum citesc eticheta anvelopelor

 Conform directivei  EC 1222/2009 anvelopele comercializate in Uniunea Europeana trebuie etichetate. Exceptie  fac anvelopele : de curse, profesionale off-road, de rezerva, ale autovehiculelor de epoca, resapate, cu tinte , cele a caror clasa de viteza este sub 80 km/h si cele pentru motociclete.

3 parametri sunt marcati prin aceste etichete:

-EFICIENTA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL - ASOCIATA REZISTENTEI LA RULARE GENERATA DE ANVELOPA - marcate cu litere de la A-G   de la un consum de conbustibil scazut la unul ridicat.

 -ADERENTEI ANVELOPEI PE SUPRAFETE UMEDE - ASOCIATA PERFORMANTEI LA FRANARE - marcate cu litere de la A-G  de la o distanta scurta  la una mai lunga in conditii de suprafata umeda.

-NIVELUL DE ZGOMOT EXTERN (exprimat in dB) / NUMARUL DE UNDE SONORE - marcate de un difuzor cu de la 1- 3 unde sonore - de la un zgomot mic la unul mai mare.

 

Cum interpretam acesti parametri:

  • EFICIENTA CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL ASOCIATA REZISTENTEI LA RULARE GENERATA DE ANVELOPA

Rezistenta la rulare este o forta ce actioneaza in sens invers directiei de deplasare, atunci cand anvelopa se afla in miscare. Luand in considerare contributia anvelopelor de pana la 20% din consumul total de combustibil la autoturisme si de pana la 35% la camioane, este important ca rezistenta la rulare sa aiba valori cat mai mici.
Sa intelegem principiul de functionare: datorita sarcinii vehiculului anvelopa se deformeaza in zona de contact cu drumul disipand energie sub forma de caldura. Cu cat deformatia este mai mare cu atat rezistenta la rulare este mai mare si in consecinta creste consumul de combustibil si emisiile de CO2. Pe eticheta impusa prin Regulamentul UE rezistenta la rulare este exprimata in clase, incepand cu A (cea mai buna clasare)
pana la F pentru vehiculele industriale si G pentru autoturisme(cea mai slaba clasare).

DIFERENTA DINTRE O ANVELOPA CLASATA CU "C" SI O ANVELOPA CLASATA CU "B" REPREZINTA O REDUCERE SAU O CRESTERE A CONSUMULUI DE COMBUSTIBIL CU INTRE 2.5% - 4.5% PENTRU AUTOTURISME SI 5% - 8% PENTRU CAMIOANE

  • SIGURANTA ASOCIATA ADERENTEI ANVELOPEI PE SUPRAFETE UMEDE

Aderenta pe ud este una dintre cele mai importante caracteristici legata de siguranta a anvelopei. Aderenta excelenta pe ud ofera o distanta mai scurta de franare in conditii de ploaie.

Mai sunt si alti parametrii importanti care sunt relevanti pentru siguranta insa aderenta pe ud a fost aleasa ca fiind cea mai reprezentativa situatie pentru a putea compara diferitele anvelope.

DIFERENTA DINTRE FIECARE CLASARE REPREZINTA O CRESTERE SAU SCADERE A DISTANTEI DE FRANARE CU APROXIMATIV 2,6 m* FRANAND LA O VITEZA DE 80km/h.

  • NIVELUL DE ZGOMOT EXTERN (exprimat in dB) / NUMARUL DE UNDE SONORE *

Zgomotul produs de traficul rutier reprezinta o problema relevanta pentru mediul inconjurator determinata de diversi factori precum: INTENSITATEA TRAFICULUI, TIPUL VEHICULULUI, STILUL DE CONDUS SI INTERACTIUNEA DINTRE DRUM SI ANVELOPA.
Valoarea indicata pe eticheta nu este cea interna, perceputa de catre sofer in timpul rularii, este cea externa, ce contribuie la poluarea fonica.

  • 3 UNDE SONORE DE CULOARE NEAGRA

indeplineste limitele impuse prin Reg. CE 2001/43

  • 2 UNDE SONORE DE CULOARE NEAGRA

indeplineste limitele impuse prin Reg. CE 661/2009

  • 1 UNDA SONORA DE CULOARE NEAGRA

cu 3 Db(A) mai putin decat limitele impuse prin Reg. CE 661/2009

1.Cum citim o anvelopa?

 

Tipul de anvelope permis pentru autovehiculul d-voastra il gasiti in certificatul de inmatriculare sau in cartea de identitate al vehiculului.
Daca marimea si tipul de constructie sunt identice este permis sa se foloseasca si roti pentru viteze sau tractiunii mai ridicate.

 



2.Cand trebuie verificata presiunea in anvelope

Verificati presiunea anvelopelor (inclusiv pentru roata de rezerva) cel putin o data pe luna si inaintea fiecarui drum mai lung. Anvelopele trebuie verificate atunci cand sunt reci (dupa ce ai parcurs 1-2 km). Daca este nevoie sa parcurgeti mai mult de 2 km pentru presiune, atunci masurati si notati sub-presiunea pentru fiecare dintre anvelope. Odata ajunsi inapoi la service masurati din nou presiunea anvelopelor si daca se inregistreaza o crestere a presiunii ajustati pana ajungeti la presiunea optima. De exemplu, daca presiunea la rece ar trebui sa fie 35 PSI, presiunea la rece a fost 28 PSI si presiunea curenta este 33 PSI, atunci trebuie sa umflati anvelopele calde la 40 PSI si sa le reverificati atunci cand sunt reci.

3.Utilizarea excesiva

Atunci cand banda de rulare (profilul) se toceste adancimea profilului scazand sub 2 mm la turisme, 3 mm la camionete si 4x4 si 4 la camioane, anvelopa este uzata si este timpul sa o inlocuiti. Cand anvelopa ajunge in stadiul de uzura avansata, pe suprafata de rulare a acesteia vor aparea indicatorii de uzura incorporati la fabricarea anvelopei, indicatori ce se prezinta sub forma unor benzi inguste de cauciuc neted.

4.Uzura neuniforma

Va recomandam ca cel putin o data pe luna sa inspectati atent anvelopele dumneavoastra pentru a identifica eventualele semne de uzura neuniforma. Uzura neuniforma poate aparea ca urmare a unei presiuni de umflare improprii sau a neglijarii suspensiilor. Daca acestea nu sunt corectate, anvelopele se vor deteriora in continuare. In cazul in care descoperiti semne de uzura neuniforma verificati-va autoturismul la cel mai apropiat service de anvelope. In cele mai mute cazuri acesta poate remedia problema putand astfel continua sa utilizati anvelopele un timp mai indelungat.

5.Azot in anvelope

Si azotul da o mana de ajutor.
Se raspandeste tot mai mult folosirea azotului in locul aerului. Avantajele sunt demne de remarcat. Consumuri mai mici, imbatranirea mai inceata a cauciucului, mai mare siguranta, avantaje pentru mediul inconjurator.
Azotul este un gaz inert, element constitutiv al aerului în proportie de 67%. Nu contine pulberi, ulei, umiditate sau substante care pot intr-un fel sau altul sa compromita viata cauciucurilor noastre. In plus, fata de aer, este mai sigur deoarece micsoreaza riscul exploziilor. Deci siguranta pentru anvelope si siguranta pentru cine le foloseste.
Casele producatoare de anvelope recomanda controlul presiunii la o saptamana-cinsprezece zile. Cu azot acest interval creste de trei ori. Se obtine astfel o constantå sporitå a presiunii in pneuri si in consecinta o uzura redusa a caii de rulare a pneului. In ceeace priveste componentele interne ale cauciucului, în absenta oxigenului, lipseste umiditatea care, in timp, influenteaza imbatranirea amestecurilor, a structurii interne a cauciucului si a elementelor metalice fara a mai pune la socotealå ca incetineste formarea de rugina pe jante. Experimentele asupra utilizarii azotului au permis constatarea unei extinderi a vietii medii ale componentelor care se concretizeaza in economii considerabile. Micsorarea costurilor este reflectata si in micsorarea consumului de carburanti.

6.Siguranta dumneavoastra pe timp de iarna

Reduceti viteza. Chiar si cele mai bune conditii de rulare se pot modifica cu repeziciune.
Asigurati un spatiu de franare mai mare de cel putin de 6 ori mai mare decat pe carosabil uscat. E posibil sa nu aveti nevoie intotdeauna de un spatiu de franare atat de mare, dar in cazuri extreme precautia se va dovedi cu adevarat utila.
Verificati stadiul anvelopelor dumneavoastra. Anvelopele uzate ofera o aderenta redusa.
Anvelopele all-season sunt proiectate pentru a oferi o aderenta mai mare pe zapada comparativ cu anvelopele de vara. Daca aveti anvelope all-season veti gasi literele incriptionate pe flancul anvelopei. Literele acestea vin de la Mud and Snow(noroi si zapada).
Nici chiar cele mai bune anvelope all-season nu vor oferi un nivel de aderenta acceptabil, daca dumneavoastra rulati cu o viteza prea mare, in conditii de zapada/gheata si daca nu va rezervati un spatiu de franare de cel putin 6 ori mai mare decat in cazul unui carosabil uscat.

7.Sfaturi diverse

  • Verificati presiunea in mod regulat, cel putin o data pe luna (nu uitati de roata de rezerva).

  • Nu dezumflati niciodata cauciucurile calde.

  • Respectati valorile de presiune indicate in manualul de operare a vehiculului pentru diferite pozitii ale anvelopelor si pentru stilul in care veti sofa.

  • Montati intotdeauna capace de valva de tip etans si insurubati-le cu grija.

  • Cand anvelopele sunt noi, conduceti cu viteza moderata primii 300 de kilometri. Pentru anvelopele din clasele H/V/W/Y/Z in special, limitati viteza pe primii 50 de kilometri.

  • Socurile violente cu bordura, gropile si alte tipuri de obstacole pot cauza deteriorari interne anvelopelor, care nu vor fi imediat vizibile. In acest caz, apelati la un expert pentru a inspecta atat interiorul, cat si exteriorul anvelopei.

  • Verificati periodic echilibrarea rotilor.

  • Adancimea profilului anvelopei trebuie verificata periodic. Cu cat adancimea de profil este mai redusa, cu atat creste riscul de derapare pe carosabil umed. Adancimea benzii de rulare nu trebuie niciodata sa fie sub limita legala (1,6 mm). Totusi, pentru a pastra limitele de siguranta, indiferent de conditiile meteo, care se pot schimba brusc, va sfatuim sa va inlocuiti anvelopele daca adancimea profilului este sub 3 mm.

  • Pentru a mentine intacte caracteristicile de rulaj ale vehiculului, va recomandam sa rotiti anvelopele intre ele la fiecare 10.000 de km, fara a le incrucisa.

  • In caz de uzura neregulata, verificati anvelopele si inlocuiti-le dupa cum vi se recomanda.

  • Daca se inlocuiesc doar doua anvelope, montati-le pe cele noi pe axul din spate, indiferent care sunt rotile de actionare.

  • Daca se folosesc anvelope temporare (de urgenta), aveti grija sa va conformati conditiilor de folosire specificate de fabricantul vehiculului si nu depasiti niciodata 80km/h.

  • Daca inlocuiti anvelopele de vara cu cele de iarna, schimbarea trebuie facuta pentru ambele axe ale masinii.

  • La anvelopele vehiculelor stationate pe perioade mai lungi e important sa cresteti presiunea cu 0,5 bar sau sa plasati greutatea masinii pe un cric si nu pe anvelope.

  • Anvelopele imbatranesc chiar daca nu au fost folosite sau au fost folosite doar ocazional. Crapaturi pe flanc, insotite uneori de o deformare a carcasei, sunt semne de imbatranire. Anvelopele vechi si imbatranite trebuie verificate de specialisti in anvelope pentru a stabili capacitatea lor de a fi refolosite. In orice caz, dupa cinci ani de utilizare, indiferent de adancimea reziduala de rulaj sau de kilometraj, verificati-va anvelopele si ganditi-va la posibilitatea inlocuirii acestora.

  • Din motiva legate de siguranta, la viteze mari, va recomandam sa nu reperati anvelope cu coduri de viteza V/W/Y/ZR.

8.Istoric.

  • Aparitia rotii, acum aproximativ 6.000 de ani, a reprezentat o etapa foarte importanta in evolutia societatii umane. Utilizarea rotilor a faciltat mult deplasarea, rezistenta la inaintare a acestora fiind sensibil mai redusa decat cea a sistemelor tip sanie, folosite anterior. Initial rotile erau discuri de lemn, apoi au aparut rotile cu spite, care erau mai usoare si permiteau atingerea unor viteze mai mari. Ulterior, rotile de lemn au fost protejate cu cercuri metalice pentru a le prelungi durata de utilizare.

  • In sec XIX a fost descoperit cauciucul natural, produs de catre arborele de cauciuc. Primele incercari de prelucrare s-au lovit de un neajuns major - acesta devenea moale si lipicios la temperaturi inalte, respectiv dur si casant la temperaturi scazute. In anul 1839, Charles Goodyear a descoperit intamplator procedeul de vulcanizare, care consta in adaugarea de sulf in masa de cauciuc, rezultatul fiind o substanta elastica ce putea fi utilizata intr-un interval mult mai mare de temperatura. Cauciucul masiv a intrat in componenta rotilor, incepand din secolul al XIX-lea, iar anvelopele au aparut in ultimul deceniu al acestuia, ca urmare a cerintelor legate de imbunatatirea confortului si cresterea vitezei de deplasare.

    Primele anvelope au fost construite din mai multe straturi de tesaturi acoperite cu piele si aveau rolul de a proteja un tub de cauciuc umflat cu aer, pionierii acestei tehnologii fiind inginerul Robert W. Thompson si medicul veterinar John B. Dunlop. Ulterior, imbracarea tesaturii s-a realizat din cauciuc. Acest sistem prezenta avantaje legate de silentiozitate si comfort, dar si dezavantaje reprezentate de rezistenta (fiabilitatea) mai redusa si costurile mai ridicate decat in cazul pneurilor din cauciuc solid. De asemenea, o alta problema era dificultatea inlocuirii acestor anvelope. Fratii André si Edouard Michelin au rezolvat acest aspect prin introducerea anvelopei demontabile, tehnologia dovedindu-si viabilitatea in cadrul unei curse la care cei doi frati au participat cu o masina de conceptie proprie, echipata cu pneuri ce puteau fi demontate si remontate in interval de 10-15 minute. Acestea au permis atingerea unor viteze mai mari de 30 km/h, in conditii de comfort imbunatatite.

    Durata de serviciu a anvelopelor a crescut in timp, de la 1.000 - 1.500 km pentru primele anvelope, la 7.000 - 10.000 km in prima parte a secolului XX si ajunge la 40.000 - 50.000 km la momentul actual. De asemenea, pretul unei anvelope la inceputul secolului XX era de aproximativ 100 de ori mai mare decat in prezent, raportat la valoarea actuala.

    Un moment de cotitura in industria anvelopelor l-a constituit introducerea, la jumatatea secolului XX, a pneului radial, care dispune de carcasa dispusa in arcuri drepte, fata de modelele anterioare care aveau ranforsare metalica incrucisata. Avantajul major al anvelopelor radiale este determinat de faptul ca banda de rulare este independenta de flancuri, ceea ce ofera o stabilitate la rulare superioara si o durata de utilizare sensibil mai mare fata de anvelopele cu pliuri incrucisate.

     

    In ultimii 100 de ani, tehnologiile de productie, forma anvelopelor, componenta si structura acestora au evoluat considerabil. Daca la inceput anvelopele erau inalte si inguste, treptat s-a trecut la anvelope cu flanc mai jos si mai late. Profilul benzii de rulare s-a modificat si el, astfel incat sa poata indeplini cerintele legate de modul de utilizare al autovehiculelor. Anvelopele devin tot mai specializate, la ora actuala fiind furnizate anvelope de vara, de iarna si all-seasons, anvelope de strada, de circuit si de off-road. Numitorul comun insa, il reprezinta cerintele legate de aderenta optima la suprafata de rulare, manevrabilitate, nivel de zgomot cat mai redus, economie de combustibil si fiabilitate.

     

    Inca de la aparitia primelor anvelope, s-a dorit dezvoltarea unor pneuri care sa poata rula si dupa ce au fost dezumflate. Primul brevet in acest sens a fost inregistrat in anul 1892. Totusi, tehnologia nu a putut deveni viabila pana in anii ’80, iar costurile de productie mari au impiedicat adoptarea ei pe scara larga. Ulterior au fost realizate multiple imbunatatiri, anvelopele run-flat fiind propuse pentru prima oara ca dotare de serie in anul 1995 pe modelul Chevrolet Corvette. La ora actuala exista doua variante constructive:

  • inel de sustinere poliuretanic in interiorul anvelopei, care este montat pe jante cu constructie speciala

                                   

 

  • flanc lateral intarit al anvelopei, insotit de o banda rezistenta la caldura emisa in urma frecarii cu carosabilul

          

 

In ambele cazuri scopul este acelasi - sustinerea greutatii autovehiculului, indiferent de temperatura si de imperfectiunile drumului. Avand in vedere faptul ca soferul ar putea sa nu sesizeze pierderea presiunii din anvelopa deoarece autovehiculul nu isi schimba radical comportamentul, este necesar ca acesta sa fie avertizat. In acest sens pot fi utilizate doua metode:

Ø       montarea unui senzor de presiune care sa indice starea pneului prin afisarea unui martor luminos. Acest sistem are avantajul ca masoara direct presiunea si comunica rapid scaderea acesteia. Dezavantajul sau este determinat de faptul ca este destul de complex si necesita verificari periodice.

Senzorul de presiune anunta reducerea presiunii in anvelopa. Chiar daca autovehiculul este echipat cu acest subansamblu, in continuare este necesara verificarea si ajustarea presiunii in anvelope, conform indicatiilor producatorului, operatiune ce trebuie realizata periodic. Un nivel de presiune mai mic decat cel recomandat va determina cresterea consumului de combustibil, uzura accelerata si comportament rutier precar al autovehiculului. Presiunea in anvelope mai mare decat cea solicitata de fabricant va determina uzura neuniforma, reducerea nivelului de confort si risc de de explozie.

Ø       utilizarea sistemului ABS, care poate determina aparitia diferentelor de viteza de rotatie intre roti si sa anunte, tot prin martor luminos, o posibila pana. Atunci cand pneul se dezumfla, diametrul rotii respective se reduce si aceasta se va roti cu viteza mai mare decat celelalte. De data aceasta, avantajul sistemului consta in faptul ca este mai putin complex si nu necesita service dedicat. Desigur ca exista si dezavantaje: presiunea in pneuri este estimata si nu masurata, iar pana poate fi anuntata cu intarziere.

 

In situatia in care o anvelopa conventionala este perforata, greutatea masinii va determina dezumflarea acesteia. In consecinta, flancurile anvelopei vor intra in contact cu carosabilul iar taloanele se vor desprinde de janta. Continuarea deplasarii va distruge, in scurt timp, anvelopa si, apoi, si janta. Anvelopele Run-Flat sunt proiectate astfel incat sa poata asigura continuarea deplasarii pe o distanta de 80 - 100 kilometri, la viteze de maximum 80 km/h. Pe langa avantajul reprezentat de posibilitatea continuarii deplasarii in caz de pana, acest tip de pneu asigura pastrarea controlului autovehiculului in cazul pierderii presiunii in timpul mersului. Nemaifiind necesara inlocuirea imediata a rotii perforate, evitam stationarea in zone nesigure (acostamentul drumurilor nationale sau banda de urgenta a autostrazilor) si, implicit, posibilitatea producerii de accidente cu consecinte grave.

De asemenea, renuntarea la roata de rezerva elibereaza mai mult spatiu in portbagaj si reduce masa proprie a autovehiculului.

 

                                       

 

           Anvelopa Run-Flat      Anvelopa conventionala                          Perforare                                   Anvelopa Run-Flat        Anvelopa conventionala   

          la presiune normala       la presiune normala                                                                              la presiune zero              la presiune zero                              

 

 

Este recomandat sa nu montam anvelope conventionale si Run-Flat in acelasi timp, pe acelasi vehicul, intrucat caracteristicile acestora difera semnificativ si pot influenta in mod negativ comportamentul rutier.

Anvelopele Run-Flat pot fi reparate in cazul unei perforari in banda de rulare, dar nu si daca aceasta se produce in flanc.

 

Producatorii de anvelope lucreaza in continuare intens pentru a minimiza sau elimina dezavantajele modelelor Run-Flat. Acestea constau in masa proprie mai mare decat a unei anvelope conventionale de aceleasi dimensiuni, avand consecinte negative asupra consumului si performantelor, grad ridicat de rigiditate si valoare de achizitie relativ mare.

 


Contact

021-361.50.96
031-101.40.54
0722-257.944
0723-314.958
0730-031.385
anvelope@delta-grup.ro

Prima pagina :: Lista promotii :: Anvelope de Iarna :: Jante :: Lanturi :: Servicii Anvelope :: Sfaturi utile Anvelope :: Despre noi :: Contact

 
Toate drepturile sunt rezervate S.C. Delta Grup S.R.L
Copyright © 2008 - 2014 S.C. Delta Grup S.R.L